Dotarł do mnie hotspot duplex wykonany w Chinach. Na znanych portalach można spotkać kilka wersji hotspotów duplex. Oprócz oryginalnych hm... nie wiem czy to do końca poprawne określenie bo schemat i płytka jest dostępna na zasadach Opensource: https://github.com/phl0/MMDVM_HS_Dual_Hat więc każdy może ją wykonać.

Poniżej obrazek z wersjami jaki można spotkać na allexpres lub na ebay.com. Więcej wersji ze środkowego zdjęcia można znaleźć na ebay.com niż allexpress.

Co ciekawe mój hotspot który przyszedł jest w wersji z środkowego zdjęcia ale ma napis "Revision v1.3, 09/2018" ale analiza płytki wskazuje że bazuje on na wersji opensource 1.2 gdyż wersja 1.3 ma zmienione położenie jumpera J1 zamiana miejscami pinów OLED i STLink oraz lokalizacja kondensatorów C44-C46. Wersja chińska ma dodatkowo zdublowane złącza do wyświetlacz OLED w stosunku do wersji oryginalnej. Sprzedawca zapewniała że TCXO jest w wersji USA :-) "Original ECS-TXO-3225-147.4-TR from USA". Patrząc pod lupą na TCXO wydaję się że pisał prawdę. TCXO tzn jego jakość wykonania i stabilność są kluczowe do pracy w w trybie DMR dlatego warto zwracać uwagę na ten element w hotspotach. Co do jakości wykonania płytki nie mam zastrzeżeń.

Hotspota połączyłem z Raspberry PI Zero W w obudowie z przezroczystego tworzywa co w efekcie dało dobrą wentylacje oraz widoczność ledów kontrolnych na hotspocie. Procesor na RPI Zero zaopatrzylem w mały radiator aby poprawić mu odprowadzanie ciepła. Anteny zamontowałem poprzez przejściówki kątowe SMA dzięki temu mogłem anteny ustawić pod różnym kątem. Raspberry Pi jest zasilany przez przetwornice Step -Dwon z zasilacza 12V.

Docelowo chcę przymocować na obudowie wyświetlacz NEXTION 2,4'' TFT co da możliwość monitorowania co się dziej na hotspocie bez konieczności używania komputera. Ale ponieważ hotspot będzie postawiony zdecydowanie dalej niże mam GD-77 więc rozwiązaniem będzie wykorzystanie modułów HC-05 BT do linku miedzy hotspot an wyswietalczme NEXTIOn który będzie stał gdzie mam GD-77.

Przed połączeniem z RPI połączyłem na płytce piny J1 lutownicą co pozwala nam robić aktualizacje z poziomu pi-star poleceniem dla TCXO 14.7456 MHz:

sudo pistar-mmdvmhshatflash hs_dual_hat

Otrzymany hotspot przyszedł z firmware 1.4.8 a po aktualizacji został wgrany firmware 1.4.16

Po zdefiniowaniu hotspota w konfiguracji "Controler Mode" jako “Duplex Repeater (or Half-Duplex on Hotspots)” oraz w "general Configuration" jako MMDM_HS_DUAL_HAT (db9mat df2et & do7en) for PI (GPIO). Na opakowaniu w przesyłce była informacja że należy ustawić RXOffset -475 Offset co oznacz że TXOffset ma być 0 i takie ustawienia zostały wpisane w Configuration->Expert->MMDVMHost.

Ponieważ mam tylko anteny bez duplexera pomimo ustawienia w pod kątem 90 stopi anten względem siebie ustawiłem maksymalne przesunięcie częstotliwości między TX i RX tzn 9.95 MHz aby zapewnić maksymalną separacje częstotliwości w trybie duplex. Warto rozważyć zmianę poziomu mocy RFLevel z 100 na miniejszą wartość dobierając tak aby mięc dobre audio / nie przesterowane w swoim radio a dzięki temu zmniejszymy wpływ nadajnika na odbiornika w hotspocie który ma bardzo blisko siebie anteny.

W przypadku używania hotspota np duplex kiedy jestśmy jedynymi użytkownikami zalecane ustawienia timerów przez VK4TUX:

[GENERAL]
RFModeHang=10 # Time to stay in mode after RF-receiption Default is: 10 s
NetModeHang=10 # Time to stay in mode after Network-receiption Default is: 3 s

Wiele osób w powyższych opcjach używa parametrów: 300 s.

[DMR]
CallHang=0 # Time to answer in same Talk Group. Default is: 3
TXHang=10 # Time that TX stays on transmission after DMR-over. Default is: 3
ModeHang=10 # Time to stay in mode after receiption. If set in [GENERAL] overrides RFModemHang and NetModemHang

Po okresie używania karty WIFI na RPI zauważyłem nieduże utraty pakietów pomimo dobrej lokalizacji hotspota względem routera. Straty były w zakresie od 0 do 1%. Podłączyłem do RPI Zero kartę sieciową na mikro USB:

Od tego momentu nie pojawiły się już utraty pakietów. Tak więc stacjonarnie hotspot pracuje z kartą sieciową a w wersji mobilnej mogę używać WIFI.

Poprzedni Post Następny Post