Obecnie popularność hotspotów jest tak duża że warto zwrócić uwagę na związane z nimi uwagi oraz znane problemy (które są poprawiane z czasem lub nie przez twórce firmware Andy CA6JAU). Generalnie hotspoty osobiste używane są kiedy nie mamy bezpośredniego dostępu via radio do przemiennika lub hotspota publicznego. Hotspoty w większości przypadków to układy na bazie mikro-kontrolera STM32F103 oraz modułów radiowych ADF7021 (lub RF7021SE) które są podłączone do małych komputerów typu Raspberry PI 2/3 lub Zero lub Orange PI. Obecnie dostępność gotowych płytek zmontowanych hotspotów produkowanych przez chińczyków spowodowała że ich użycie stało się popularne kiedy chcemy mieć dostęp do sieci Digiatal Voice (DMR/ Fusion/ D-Star itp). Wersje hotspotów są dostępne w 2 wersjach, pierwsza które pracuje w trybie SIMPLEX (czyli odbiór i nadawanie na tej samej częstotliwości), w przypadku DMR wykorzystana jest tylko jedna szczelina czasowa TS2. Od jakiegoś czasu na rynku pojawiły się wersje DUPLEX z 2 modułami radiowymi ADF7021, które pozwalają pracować lokalnie w trybie przemiennika i w przypadku DMR można używać dwóch szczelin czasowych TS1 i TS2.

Znane problemy hotspotów :

Wersja Simplex i Duplex:

  • Wysoka wartość BER dla RX lub brak odbioru, słaba jakość transmisja TX (tryby 4FSK):
    • należy skorygować przesunięcia częstotliwości, szczególnie RXOffset.
  • Nie wykrywanie modu pracy (w przypadku kiedy hotspot pracuje np 2 modach (DMR / D-Star) lub więcej):
    • wykrywanie trybu może być powolne, a czasami trzeba przytrzymać PTT przez kilka sekund, aby aktywować hotspot w danym modzie. Ponieważ ADF7021 działa tylko w jednym modzie w tym samym czasie, możesz wyłączyć skanowanie modu (wymaga re-kompilacji firmware z wyłączeniem tej opcji), włączając tylko jeden mod w konfiguracji hotspota.
  • Zła jakości dźwięku z MD380:
    • zwiększyć dewiacje dla modu DMR (DMRTXLevel w mmdvm.ini) do 55% lub 60%.
  • Słaba czułość RX:
    • nie jest to problem firmware, ADF7021 ma minimalną detekcję sygnału około -109 dBm w DMR, ale czułość RX zależy od konstrukcji płytki RF, zewnętrznego szumu RX, częstotliwości itp. W tej chwili tylko oryginalne ZUMspot RPi mogą osiągnąć najlepsza czułość RX w paśmie 70 cm wg CA6JAU.
  • Nie działa z RPi 3B + (podłączenie hotspota poprzez USB):
    • upewnij się, że Twoja wersja firmware jest większe lub równe v1.4.8, zaktualizuj do nowego bootloadera USB z długim impulsem resetowania (na przykład stlink-bl).
  • Nie działa podłączenie hotspota z USB (nie RPi 3B +):
    • Kompilacja firmware z wyłączoną opcją "LONG_USB_RESET" i używanie starego bootloadera (na przykład stlink-bl-old).

Wersja tylko duplex

  • Bardzo trudna aktywacja modu DMR (błąd "repeater fail"):
    • wyłącz skanowanie modu, wybierz tylko tryb DMR.
  • Nie aktywuje się mod DMR (błąd "repeater fail") z MD380, Ailunce HD1 lub innymi urządzeniami radiowymi:
    • zwiększyć dewiacje DMR (DMRTXLevel w mmdvm.ini lub w Pi-star w Expert > MMDVMHost w sekcji Modem) do 55% lub 60%.
  • Timeout dla RX:
    • wynika to z różnicy zegara dla TX i RX. Upewnij się, że wersja firmware jest > = 1.4.7, co minimalizuje ten problem.

Inne uwagi

Płyty MMDVM_HS nie wymagają kalibracji dewiacji, jak konstrukcje z firmware MMDVM, ale może być konieczna kalibracja przesunięcia częstotliwości RXOffset, TXOffset (ADF7021 nie ma AFC dla trybów 4FSK czyli dla DMR /C4FM, jest tylko dla 2FSK czyli dla D-Star).

Następujące opcje w pliku konfiguracyjnym MMDVM.ini (sekcja [Modem]) nie mają żadnego wpływu na pracę hotspotów używające MMDVM_HS:

  • TXInvert
  • RXInvert
  • PTTInvert
  • RXLevel
  • RXDCOffset
  • TXDCOffset

Następujące opcje w pliku konfiguracyjnym MMDVM.ini (sekcja [Modem]) są bardzo ważne dla hotspotów używających firmware MMDVM_HS:

  • RXOffset: offset częstotliwości RX (poprawia wartość BER - optymalne dobranie pozwala zmniejszyć zniekształcenia odbieranego przez nasz htospot sygnału nadawanego z naszego radia)
  • TXOffset: offset częstotliwości TX (poprawia odbiór jeśli mamy zniekształcenia dla wszystkich odbieranych stacji)
  • TXLevel: domyślne ustawienie dewiacji (zalecana wartość: 50)
  • RFLevel: Moc wyjściowa nadajnika RF (zalecana wartość: 100)
  • CWIdTXLevel: Ustawienie dewiacji ID CW (zalecana wartość: 50)
  • D-StarTXLevel: ustawienie dewiacji D-Star (zalecana wartość: 50)
  • DMRTXLevel: ustawienie dewiacji DMR (zalecana wartość: 50)
  • YSFTXLevel: Ustawienie dewiacji YSF (zalecana wartość: 50)
  • P25TXLevel: Ustawienie dewiacji P25 (zalecana wartość: 50)
  • NXDNTXLevel: ustawienie dewiacji NXDN (zalecana wartość: 50)
  • POCSAGTXLevel: Ustawienie dewiacji POCSAG (zalecana wartość: 50)

Moduł ADF7021 (lub moduł RF7021SE) musi pracować z generatorem TCXO 14.7456 MHz i musi mieć stabilność częstotliwości co najmniej 2,5 ppm lub lepszą. Wiele konstrukcji z chin ma nie najlepszej jakości generatory TCXO co może mieć duży wpływ na pracę w trybie DMR (np ustawianie RX czy TX offsetu na duże wartości rzędu 3000). Sprowadza się to do wymiany generatora na sprawdzonej marki. Można spotkać na aukcjach niektórzy podają informacje o producencie TCXO np:

original cystal : Original ECS-TXO-3225-147.4-TR from USA

Można również użyć TCXO 12.2880 MHz ale większość dostępnych hotspotów używają 14.7456 MHz. Warto wiedzieć z jaką częstotliwością mamy TCXO na hotspocie, gdyż może to przydać się przy aktualizacji firmware.

Należy pamiętać, że TCXO o złej jakości nie tylko wpływa na przesunięcie częstotliwości, ale także wpływa na prace zegara, co nie jest możliwe do naprawienia programowo i spowoduje problemy z BER.

Ustaw TXLevel = 50 w MMDVM.ini, aby skonfigurować domyślne poziomy dewiacji dla wszystkich modów. Można użyć programu MMDVMCal, aby sprawdzić poziom dewiacji DMR i przesunięcie częstotliwości TX za pomocą skalibrowanego sprzętu testowego.

Hotspot Duplex (podwójny ADF7021) będzie działał tylko z dużą separacją częstotliwości RX / TX (na przykład 7.6 MHz lub więcej w paśmie UHF) i zastosowanie np duplexera lub np montaż jednej z anten przy pomocy SMA adaptera pod katem 90 stopni w stosunku do drugiej anteny.

Jeśli nie możesz być dekodowany przez hotspot w żadnej modulacji 4FSK (DMR, YSF, P25 lub NXDN), typowym rozwiązaniem jest korekta częstotliwości RX (RXOffset) w pliku MMDVM.ini. Spróbuj z krokiem + -100 Hz, aż uzyskasz niski BER. Jeśli nie masz sprzętu testowego, procedura taka pozwala określić przybliżona wartość RXOffset i może zawierać błędy.

Warto rozważyć zmianę poziomu mocy RFLevel z 100 dla hotspotów duplex na miniejszą wartość dobierając tak aby mięc dobre audio / nie przesterowane w swoim radio a dzięki temu zmniejszymy wpływ nadajnika na odbiornika w hotspocie który ma bardzo blisko siebie anteny.

Patrz też na informacje o wpływie temperatury na pracę hotspota: http://sp2ong.noip.pl/pl/blog/hotspot-i-wplyw-temperatury

Na koniec warto pamiętać, mimo stosowania bardzo dobrej jakości generatora TCXO 2.5ppm występują często rozbieżność częstotliwości pomiędzy HOTSPOT a radiem DMR, co w przypadku zastosowanych układów ADF7021 braku w nich AFC (automatic frequency control) dla trybu 4FSK powoduje pogorszenie jakości transmisji, przerwy w niej lub calkowity brak. Należy w oprogramowaniu MMDVMHost ustawić ofset częstotliwości lub w radiu skorygować częstotliwość nadajnika i odbiornika (jesli to możliwe). Ustawienie ofsetu jest również zależne od temperatury zarówno HotSpota jak i radia DMR, szczególnie gdy przewozimy te urządzenia w samochodzie gdzie wąchania temperatur są znaczne zarówno w lecie jak i zimie. Brak ustawienia odpowiedniego ofsetu RX/TX objawia się zniekształconym sygnał, audio, całkowity lub częściowy brak dekodowania sygnału nadawanego przez hotspota.

Źródło: http://www.rogerclark.net/ https://github.com/juribeparada/MMDVM_HS

Poprzedni Post Następny Post